Foredrag

Mød den livlige kunstner bag Danmarks mest omtalte kunstværk i 2016.

Kick off er TAKE OFF!  – OBS! Mulighed for, at bestille foredrag og debatter i udstillingen på Kunsthal Charlottenborg. Få ledige dage tilbage.

– Se mulighederne og gå efter dem, foredrag og kreative workshops.
Om modet til at drømme en vision, sætte et mål og flyve ud på mission … så drømmen bliver til virkelighed.

TV2 GO´MORGEN DANMARK
Simone Aaberg Kærn er en kunstner, der aktiv bruger, indrager og inviterer forskellige medier og medborgere til interaktion i den kunstneriske process.

 

Simone Aaberg Kærn holder en række populære foredrag og deltager i debatter. Alle foredrag er inspirerende, livlige og formidlet humoristisk. De kan vinkles til lederuddannelse, et kunstfagligt interesseret publikum eller som inspirerende og samfundsrelevant underholdning.

Simone Aaberg Kærn, international anerkendt billedkunstner, fotograf og dokumentarfilminstruktør, født i 1969. Kærn er privatpilot og en grænsesøgende kunstner, som har en personlig strategi i en verden i krig. Den handlekraftige kvinde fik sine vinger af en bande 80-arige damer, der, fløj krigsfly under den anden verdenskrig. (TV serien ”Sisters in the Sky”, DR 2).

I 2010 malede hun statsministerportrættet af Anders Fogh Rasmussen til Folketinget. I 2011 fik hun opgaven, at male et Bataljemaleri som skulle skildre den danske indsats i Libyen krigen. Kærn måtte derfor til fronten i Libyen for, at se hvor de danske bomber landede. Men da hun kom tilbage, brød Forsvaret sig ikke om det Kærn havde set og skitseret. Kærn realiserede nu alligevel kæmpemaleriet. Man kan nok sige nej tak, men ikke stoppe kunsten. 5 år efter, at kunstneren fik opgaven, kan man se gigant maleriet udstillet på Kunsthal Charlottenborg.

Kærn er kendt fra talrige TV fremtrædener bl.a. med den prisbelønnede dokumentar ”Smiling in a War Zone”. Hun har udstillet bl.a. pa Louisiana museet i Humlebæk, Venedig Biennalen, Muse D’art de Moderne i Paris og San Diego State University. Derudover har hun haft store soloudstillinger på bl.a. AROS, Malmö Konsthal samt kunstmuseum Thun i Sweitz.

Kærns foredrag er fulde af energi og humor. De kan tilpasses dit behov, f.eks. vil et foredrag eller peptalk rettet mod erhvervslivet være mere metodeorienteret, medens det underholdende foredrag vil lægge mere vægt pa eventyret.

Process: Kunstnerens aktioner kræver ikke kun stort mod. Nogle kræver praktisk styring og tilrettelæggelse over en lang periode, mens andre fordrer umiddelbar handling, hurtige beslutninger og tillid sin mavefornemmelse i situationen. Processen involverer f.eks. risk management, materialeproducenter, valg af samarbejdspartnere, samt forhandlinger med fremmede smuglere, warlords og militær. Kærn ser muligheder hvor andre ser problemmer.

Kunstneren researcher, interviewer og forbereder sig som en almindelig privatpilot eller journalist, men hun tænker også på en hel anden måde. De ideer, der bærer hendes budskab om, at være fri og gøre det umulige, står som rene eksperimenter – eventyrlige og fantastiske. Men de handlinger, der udgør det endelige kunstværk, er farlige og højrisikable. – og dog, missionen er jo ikke fuldført medmindre, at materialet og kunstneren kan komme hjem igen og færdiggør slutproduktet.

cropped-smiling.013.jpg

 

Smiling in a War Zone – Hvis man kan smile i en krigszone er meget muligt?

45 min + spørgerunde eller 30 minutters pep talk.


Startskuddet til den 5.700 km lange rejse i et bedstemor-and-fly lavet af metalrør og malet stof… er En morgenavis! En stemnings rapport af Carsten Jensen fra det amerikansk kontrollerede Kabul i Afghanistan. I artiklen optræder den 16-arige Farial. Hendes drøm er at flyve.
Simone drikker kaffen op og køber straks et fly, fast besluttet pa at flyve ned til pigen i Kabul. ”Alle mennesker burde have lov at flyve! I det mindste skal Farial have mulighed for at prøve at styre flyveren selv. Ind imellem kan det jo hjælpe at se sin situation i et lidt større perspektiv!? ”
Følg med pa eventyret og fa indblik i bevæggrundene for at tage af sted og strategierne til at gennemføre det umulige. Hvad tænker man nar man sætter livet pa spil for at drømme skal blive til virkelighed? Hvad sker der nar flyvsk utopi rammer den mudrede Afghanske virkelighed?
For Simone handler det om, som kunstner, at være forkert på den rigtige made. At være den sten i skoen, der far folk til smilende, at klø sig i hovedbunden… og måske tænke efter…
Oplev en forrygende og humoristisk fortælling om kvindeligt heltemod, søsterskab og storpolitik. Det vitaliserende foredrag er altid efterfulgt af en heftig spørgerunde og debat.
Hvis man kan smile i en krigszone er meget muligt?

Farlig Fin Flyvning, Kit flyver ved Trelde Næs. Simone Aaberg Kærn 2016 60 sec video.
Farlig Fin Flyvning, Kit flyver ved Trelde Næs. Simone Aaberg Kærn 2016. 60 sec video.

Farlig Fin Flyvning – 45 min + spørgerunde.

Flyvefortællinger fra fantasiens verden og historien om hvordan borgerne i Fredericia begyndte, at flyve rundt i deres by. Fredericia en by som både er Fæstning og Fristad.  Et foredrag om brugerinvolverende kunst i det offentlige rum. Kan man løfte en by med kunst? Et fortælling om kunstneriske visioner og realiteter som tyngedeloven og økonomi. Vi tager et kik på en række spændende kunstprojekter, fra forskellige steder i verden, som involvere borgere og skaber nye fælleskaber. Men vi ser også med kritiske øjne på Kærns seneste flyveprojekt. Et projekt som i skrivende stund er ved at udvikle sig til en kunstudstilling. Vær med i processen. Der vil være muligheder for at afholde arrangementer på Vejle kunstmuseum i udstillingsperioden.

 

syposiumpublikum
Kærn trækker for tiden fulde huse til debat og fordrags arrangementerne på Charlottenborg. Det er noget helt særligt, at få historien og muligheden for, at spørge kunstneren selv, foran det episke maleri.

 

Batalje – Maleriet forsvaret ikke ville se. 

Et medrivende og humoristisk foredrag omkring alvorlige emner, som den farverige krigskunst og kunstens frihed. Fortællinge tager udgangpunkt i det i medierne så omtalte Bataljemaleri. Maleriet som forsvaret ikke ville se. Vi får en gennemgang af maleriet og mulighed for, at stille kunstneren spørgsmål og debatere billedet samt omstændighederne omkring dets tilblivelse.

Historien om den lykkelige krig.
I løbet af sommeren 2011 får Kærn opgaven, at lave et dansk bataljemaleri over krigen i Libyen. En bataljemaler skal afbillede striden, hvorfor det er nødvendigt, at komme til fronten i Libyen før krigen slutter. I midlertid kommer kontrakten omkring maleriet ikke på plads før krigen lakker mod enden, og Simone må på egen hånd skaffe finansiering, finde frem til frontlinien og opfinde nye måder, at agere krigsmaler på. På en bar finder hun en forhenværende Navy SEAL, som hun hyrer til at passe på sig, samt to teenagere, der agerer henholdsvis chauffør og oversætter. Så er det ellers bare at prøve at finde kampen. – Ude i bomberegnen finder Simone ud af, at hendes team har deres helt egne grunde til, at tage med hende til fronten.

Biluheld og bomberegn viser sig ikke, at være den største fare for, at maleriet ikke skal blive realiseret. Da Kærn aflever skitsen til det store maleri, bliver den afvist. Generalmajoren kan ikke finde den i grunden lykkelige historie om missionen i Kærns maleri. Her kunne historien være slut. Men, kunsten kan ikke stoppes og 5 år senere afsløres Kærns maleri over den Danske indsats i Libyen krigen under stor mediebevågenhed og debat på Kunsthal Charlottenborg.
I foredraget fortæller Simone Aaberg Kærn om bataljemaleriets farverige historie, blandet op med egne iagttagelser og den eventyrligt, absurde rejse til fronten i Libyen og kampen med et museum og en krigsmagt, der ikke vil se krigens grumme følgevirkninger. Foredraget diskuterer den danske indsats i Afghanistan, i forhold til Libyen indsatsen og lægger op til debat, omkring grænser for kunsten, samt indblanding i andre landes anliggender. Det er en historie om mod og tilpasning. En humoristisk historie om at finde sine egne mål, strategier og grænser.

Et foredrag om kunstens potentiale og forholdet mellem, kunstner, bestiller og kunstens publikum over tid.

Hvilke potentialer har det relationelle historiemaleri og hvad er det for noget?

– Hvem står kunsten til regnskab overfor?

cropped-SIMONE-AFR-fotoLars-KRABBE.jpg
Simone Aaberg Kærn og Anders Fogh Rasmussen i deres medie-performances omkring afslørringen af statsministerportrættet. Foto: Lars Krabbe.

 

Foghs Portræt maler. 45 min + debat eller 3o minutter.
Kom tæt på processen, strategierne og beslutningerne bag statsministerportrættet. Hør den levende fortælling om magt/stats portrættets kunsthistorie og hvad skete der egenligt da Fogh valgte en tidligere BZ’er som portrætmaler? Foredraget diskuterer mediernes reaktioner på portrættet og lægger op til debat med tilhørerne. Findes der demokratisk kunst?

 

ramt025

 

Krig og Kunst 45 min + debat eller 3o minutter.
Et foredrag, der opsummere Kærns kunstneriske favntag med krigen, med nedslag i kunsthistorien. Foredraget lægger med udgangspunkt i Kærns kunstneriske produktion, op til en debat om kunstens rolle i samfundet. Hvordan skal vi som borgere forholde os til, at være et land der aktivt deltager i krige rundt omkring på kloden?

kontakt: sigge@aaberg-kaern.dk og info@aaberg-kaern.dk

cropped-smiling.034.jpg